Kaedah Mengadun Bahan Kek

By | February 14, 2015

Salam hujung minggu.

Hari Sabtu dan Ahad, mungkin hari yang ekstra sibuk bagi para suri rumah terutama suri rumah berkerjaya seperti saya. Hari ni lah nak cuci pakaian kotor, pergi ke pasar, mengemas, melipat kain baju yang berlambak dalam bakul, memasak hidangan istimewa untuk anak-anak & suami dan mungkin juga beriadah bersama keluarga.  Ye lah … hari lain masing-masing ada urusan sendiri, so hari ni sajalah masa untuk cover semua tu. Dengar senarai tu je pun dah terasa penatnya kan …. Ohhh 🙁

Hari-hari biasa bukannya tak buat, tapi perjalanannya agak berbeza. Hmm memang meletihkan tapi apa nak dikatakan lagi. Tanggungjawab sebagai seorang isteri dan seorang ibu tetap kena tunaikan kalau tak mahu segalanya tunggang –langgang jadi seperti  keluarga 69. So, kena pandai-pandailah mengurus masa.

Asyik Tak Cukup Masa? Klik Disini!

Ok, sementara menunggu ‘ landing time ‘ … haha , Cik Kiah nak share sikit dengan pembaca blog ni tentang kaedah mengadun bahan kek agar kek naik sekata, gebu dan cantik. Ilmu kaedah mengadun bahan kek atau mixing method ni asalnya daripada Majalah Saji keluaran Disember 2014, tulisan Chef Amer. Entah macam mana lah boleh ter ‘ miss ‘ pula untuk baca majalah ni. Ini pun nasib baik terjumpa masa tengah kemas-kemas rumah, kalau tak confirm masuk arkib la gayanya. Nampak bebenor yang rumah tu bersepah sampaikan majalah baru pun boleh tak jumpa pasal  letak merata huhuhu.

Dah, tak sudah-sudah membebel ko Cik Kiah .. 😀

Secara ringkasnya, kaedah mengadun bahan kek boleh dibahagikan kepada 2 kategori .

Untuk kek dari jenis tinggi kandungan lemak, terdapat 4 kaedah yang digunapakai iaitu :

  1. Kaedah Putar ( Creaming Method )
  2. Kaedah Dua Peringkat ( Two Stage Method )
  3. Kaedah Satu Peringkat (One Stage Method )
  4. Kaedah Ramas ( Flour-Butter Method )

Bagi kek dari jenis tinggi kandungan telur, kaedah yang digunakan semasa mengadun adalah :

  1. Kaedah Span
  2. Kaedah Sifon

Penting untuk anda tahu bahan asas dalam pembuatan kek adalah terdiri daripada lemak dan air. Lemak dan air ini termasuklah sumber cecair sama ada daripada susu atau telur.

<< Belajar Resepi Kek Kukus >>

Kaedah mengadun perlu diberi perhatian jika ingin kek anda naik sekata , lembut dan gebu kerana sudah menjadi fitrah atau sifat semulajadi antara air dan lemak yang sememangnya tidak akan bercampur. Andai kata kedua-dua bahan air dan lemak ini diadunkan bersama, satu proses pembentukan partikel air diliputi  lemak yang juga disebut sebagai proses emulsi akan berlaku, menyebabkan adunan menjadi terpisah atau berbintil.

Apa Puncanya Adunan Kek Menjadi Berbintil ?

Ia mungkin kerana penggunaan lemak yang tidak / kurang sesuai. Setiap lemak memiliki keupayaan mengemulsi yang berbeza-beza. Mentega contohnya, walaupun memberikan rasa yang enak tetapi lemah daya emulsinya.  Berbeza sekali dengan telur kuning yang memiliki sifat pengemulsi semulajadi dan ia banyak membantu untuk memegang atau menyerap lemak semasa proses mengadun.

Pernahkah anda terfikir suhu terlalu sejuk yang sebenarnya menjadi punca mengapa adunan kek anda menjadi berbintil atau seperti tidak mesra ? Jadi di sini lah letak logiknya mengapa telur atau mentega yang hendak digunakan untuk membuat kek harus dikeluarkan lebih awal daripada peti sejuk dan mesti disesuaikan dengan suhu bilik.

Mengadun bahan kek terlalu laju dalam masa yang singkat semasa memukul lemak dan gula juga akan mengurangkan pembentukan sel udara secukupnya yang berfungsi ‘ memegang ‘ unsur cecair dalam adunan kek tersebut.

Terlalu cepat memasukkan cecair atau memasukkannya sekali gus juga boleh menyebabkan adunan menjadi terpisah atau berbintil-bintil. Langkah segera untuk mengatasi keadaan ini adalah dengan memasukkkan sedikit tepung.

Memasukkan sumber cecair seperti telur atau susu terlalu banyak ke dalam adunan akan menyebabkan lemak tidak berupaya ‘ memegang ‘cecair tersebut dengan sebaik-baiknya.

banner_0001600_cheese_3Ok, apabila  5 kesalahan ini dilakukan semasa anda baking di dapur, nescaya kek anda tidak terhasil dengan baik seperti yang sepatutnya.

Kaedah mengadun bahan kek yang betul penting serta dapat mempengaruhi kek yang bakal terhasil.

Nah , sekarang dah faham ke tak mengapa kek anda kurang menjadi, kurang cantik, bantat, tidak seperti kek –kek yang dijual di kedai kek ?

Salam ukhwah buat semua. Terima kasih kerana sudi membaca entri kali ini. So, ada komen tak ? Jika ada, jangan segan2 untuk tinggalkan melalui ruangan komen di bawah. Kalian juga boleh gunakan borang ‘Hubungi’ untuk sebarang pertanyaan , cadangan mahupun pengiklanan ( bagi yang berminat kalau-kalau ada 😀 ). Jika sudi, follow saya sekali ye 😀 …. Terima kasih dan jemput datang lagi!

Facebook Twitter 

One thought on “Kaedah Mengadun Bahan Kek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow Me