Monthly Archives: July 2013

TUKAR !

Tukar ! Tukar ! Tukar ! Sesi lepas geram … grrr Bukan tukar langsir, perabut atau kereta baru bersempena Aidil Fitri yang bakal disambut minggu hadapan … tapi kalau ada yang nak sponsor boleh juga ekeke :P. Tukar yang  dimaksudkan di sini meliputi 3 perkara . Jika berjaya tukar, tenteram lah sikit jiwa.,insyaAllah. Tiga perkara… Read More »

GILIRAN KAMPUNG SIAPA TAHUN NI ?

Salam Ahad, Ramadhan dah semakin hampir ke penghujungnya. Terasa cepat sangat-sangat masa berlalu kan ?! Cerita bab lepak kedai kopi lepas Tarawih sudah selesai. Wah, panas juga  entri tu ye …  Kalau ada yang terasa maaflah,  di hari baik bulan baik ni saya tak ada niat walau seinci pun nak kiaskan kepada sesiapa. Salah satu  gaya

PETUA BUAT MERINGUE YANG CANTIK

Salam hormat dan selamat menyambut Hari Nuzul Quran. Dalam entri lepas, ada saya nyatakan istilah-istilah dalam pembuatan kek, biskut dan pastri. Jika ada yang bertanya apakah meringue tu, bolehlah rujuk entri tersebut ok. Untuk pengetahuan anda, terdapat 7 cara atau petua buat meringue yang cantik. Bolehlah cuba-cuba jika memang

JANGAN LUPA BAWA KUNCI

Salam, Pesanan khas jangan lupa bawa kunci .. ini dibawakan khas kepada suami2 a.k.a bapa2 oleh persatuan ibu2 a.k.a isteri2 kategori tak puas hati. Sesi gebang-gebang ( maaf, bukan versi mengumpat yer.. ) buat hilangkan mengantuk 2,3 hari lepas bersama rakan-rakan sealiran membawa kepada penulisan entri ini. Ia membekas di hati sekaligus mencetuskan

KHASIAT AIR KELAPA MUDA

Salam sejahtera, Hari ni pergi bazar Ramadhan lagi tak ? Saya dah nak masuk 13 kali pergi bazar Ramadhan… teng teng teng  😉 ( buat bunyi muzik ala-ala dalam filem seniman P.Ramlee tu ). Boleh dikatakan tiap-tiap hari saya ke bazar Ramadhan yang terletak berdekatan dengan rumah sepanjang 13 hari kita berpuasa kali ini.

KERJA SAMBILAN TERKINI PALING MENDAPAT SAMBUTAN

Salam Ahad, Kerja sambilan terkini paling mendapat sambutan sejak kebelakangan ini adalah kerja yang ditawarkan oleh pihak JDR ( Job di Rumah ). Saya tertarik untuk  menyibuk 😛 buat review sedikit tentang JDR ni kerana ia kini menjadi seperti satu fenomena dalam kalangan pencari kerja @ penganggur dan juga para blogger sendiri. Kalau anda rajin surfing ,… Read More »

CARA MUDAH MENGAMBIL HATI ISTERI

Momentum berblog dalam sehari dua ni menurun dek kerana kesibukan kerjaya hakiki dan sedikit  masalah kesihatan. Itulah namanya turun naik kehidupan. Apapun, terima kasih kerana masih ada rakan blogger dan pembaca yang masih tetap setia mengunjungi blog picisan ini. Fasa pertama Ramadhan sudah pun berlalu. Menjelangnya fasa kedua, jangan sia-siakan

MELATIH ANAK BERPUASA

Salam, Hari ini sudah masuk hari ke-8 kita bersama-sama memakmurkan Ramadhan dengan amal ibadat serta lain-lain bentuk amal kebajikan. Diharapkan Ramadhan demi Ramadhan berupaya membentuk diri kita menjadi khalifah yang lebih baik sepanjang di beri kesempatan menghirup udara di bumi Allah ini. Saya percaya dalam menangani cabaran hawa nafsu

KENALI NAMA BAHAN DALAM PEMBUATAN BISKUT,KEK DAN PASTRI

Salam, Walau agak lewat, janji ditepati …ehehe. Hari ni saya tak akan bercakap banyak. Bukannya apa, melalut di bulan mulia ni,takut kurang pula pahala puasa. Lagipun kalian nak bahan yang bermaklumat kan, bukan baca celoteh mengalahkan Mak Enon lagi. Mak Enon ? Alah pelakon dulu2 zaman p.Ramlee tuu… Ok, jom kenali nama bahan dalam